JENSEITS DER EINLADUNG: ÜBER BEZIEHUNGEN, BÜHNEN UND BRÜCHE
Impuls von Ivana Pilić, Kulturwissenschaftlerin und Kuratorin, AT
Partizipation ist längst mehr als ein Vermittlungsbegriff – sie ist politisch, künstlerisch und voller Widersprüche. Viele Theater pflegen inzwischen langfristige Beziehungen zu Lai*innen und Communitys. Doch was bedeutet es, wenn diese tatsächlich ernst genommen werden? Welche Auswirkungen hat das auf Programm, Ästhetik und institutionelle Strukturen? Und wie lässt sich ein Haus transformieren, ohne diese Beziehungen zu vereinnahmen oder symbolisch abzufertigen? Ivana Pilić fragt in ihrem Impuls nach den Voraussetzungen und Grenzen partizipativer Ansätze in der Hochkultur: Wer ist »wir«? Wessen Geschichten finden sich auf den Bühnen? Wer darf mitsprechen – und unter welchen Bedingungen? Partizipation ist kein neutraler Begriff. Sie eröffnet Aushandlungsräume, in denen Machtverhältnisse sichtbar werden – und Konflikte unvermeidlich sind. Statt Partizipation als wohlklingende Geste zu behandeln, plädiert Pilić für eine kontextspezifische, konfliktsensible Perspektive: als Arbeit an struktureller Veränderung, geteilter Verantwortung – und an den Brüchen, die dazugehören.
Participation is no longer merely a term of mediation – it is political, artistic, and full of contradictions. Many theaters now maintain long-term relationships with non-professionals and communities. But what does it mean to truly take these relationships seriously? What impact does this have on the programme, aesthetics, and institutional structures? And how can an institution be transformed without co-opting or merely symbolically engaging with these relationships? In her keynote, Ivana Pilić explores the prerequisites and limits of participatory approaches in high culture: Who is ‘we’? Whose stories are represented on stage? Who gets to speak – and under which conditions? Participation is not a neutral term. It opens up spaces of negotiation in which power structures become visible – and conflict is inevitable. Rather than treating participation as a pleasing gesture, Pilić advocates for a context-specific, conflict-sensitive perspective: as a practice of structural change, shared responsibility – and at the ruptures that come with it.
Dr. phil. Ivana Pilić ist Kulturwissenschaftlerin, Kuratorin und promovierte an der Interuniversitären Einrichtung Wissenschaft und Kunst (PLUS/Mozarteum Salzburg) zum Thema Transformation inszenieren. Sie ist Mitgründerin und Co-Geschäftsführerin von D—Arts, Projektbüro für Diversität, und Teil des transdisziplinären Forschungsteams Epistemic Ruptures. Pilić begleitet Kulturinstitutionen in Change- und Diversitätsprozessen. Zuvor war sie künstlerische Leiterin der Brunnenpassage Wien (2014–2017) und Co-Kuratorin des urbanize! Festivals (2018).
Dr. phil. Ivana Pilić is a cultural scientist and curator. She earned her doctorate at the inter-university institution Science and Art (PLUS/Mozarteum Salzburg) with a dissertation on the topic of staging transformation. She is co-founder and co-director of D—Arts, a project office for diversity, and a member of the transdisciplinary research team Epistemic Ruptures. Pilić supports cultural institutions in processes of change and diversity. Previously, she was the artistic director of Brunnenpassage Vienna (2014–2017) and co-curator of the urbanize! festival (2018).
Participation is no longer merely a term of mediation – it is political, artistic, and full of contradictions. Many theaters now maintain long-term relationships with non-professionals and communities. But what does it mean to truly take these relationships seriously? What impact does this have on the programme, aesthetics, and institutional structures? And how can an institution be transformed without co-opting or merely symbolically engaging with these relationships? In her keynote, Ivana Pilić explores the prerequisites and limits of participatory approaches in high culture: Who is ‘we’? Whose stories are represented on stage? Who gets to speak – and under which conditions? Participation is not a neutral term. It opens up spaces of negotiation in which power structures become visible – and conflict is inevitable. Rather than treating participation as a pleasing gesture, Pilić advocates for a context-specific, conflict-sensitive perspective: as a practice of structural change, shared responsibility – and at the ruptures that come with it.
Dr. phil. Ivana Pilić ist Kulturwissenschaftlerin, Kuratorin und promovierte an der Interuniversitären Einrichtung Wissenschaft und Kunst (PLUS/Mozarteum Salzburg) zum Thema Transformation inszenieren. Sie ist Mitgründerin und Co-Geschäftsführerin von D—Arts, Projektbüro für Diversität, und Teil des transdisziplinären Forschungsteams Epistemic Ruptures. Pilić begleitet Kulturinstitutionen in Change- und Diversitätsprozessen. Zuvor war sie künstlerische Leiterin der Brunnenpassage Wien (2014–2017) und Co-Kuratorin des urbanize! Festivals (2018).
Dr. phil. Ivana Pilić is a cultural scientist and curator. She earned her doctorate at the inter-university institution Science and Art (PLUS/Mozarteum Salzburg) with a dissertation on the topic of staging transformation. She is co-founder and co-director of D—Arts, a project office for diversity, and a member of the transdisciplinary research team Epistemic Ruptures. Pilić supports cultural institutions in processes of change and diversity. Previously, she was the artistic director of Brunnenpassage Vienna (2014–2017) and co-curator of the urbanize! festival (2018).