FLUIDITY, FLOW AND FRIENDSHIP – STRATEGIES FOR MEANINGFUL PARTICIPATION IN A FESTIVAL CONTEXT / FLUIDITÄT, FLOW UND FREUNDSCHAFT – STRATEGIEN FÜR
SINNVOLLE PARTIZIPATION IM FESTIVALKONTEXT
Impuls von Kate Craddock, Gründerin und Leiterin von GIFT – Gateshead International Festival of Theatre, UK
In ihrem Impuls reflektiert Kate zentrale partizipative Ansätze des GIFT-Festivals. Ausgehend von der jüngsten Ausgabe im Mai 2025 wird der Vortrag in eine Diskussion darüber münden, wie durch fließende Grenzen und die Förderung von Rollenwechseln zwischen Künstler*innen, Publikum und Teilnehmenden eine aktive, engagierte Festivalgemeinschaft entstehen kann.
GIFT wurde 2011 gegründet, um eine Programmlücke im Bereich der zeitgenössischen Performance im Nordosten Englands zu schließen – einer Region, traditionell reich an partizipativer Praxis. GIFT baut auf diesem Erbe auf und möchte durch die Verankerung von Teilhabe in allen Aspekten Zugang zu experimenteller Performance schaffen.
In this session Kate will reflect on some of the key approaches used at GIFT to nurture a festival environment that is conducive to meaningful participation. Reflecting on GIFT's most recent edition in May 2025 as a starting point, the session will open into a discussion that explores how the blurring of boundaries and encouraging fluidity across roles between artists, audiences, and participants can cultivate an active, engaged festival community.
GIFT was founded in 2011 to address a gap in contemporary performance programming in the north east of England, an area of the UK with a rich history of socially engaged practice. GIFT seeks to build on this, and create accessible pathways to experimental performance by embedding participation across all aspects of activity.
Dr. Kate Craddock ist Gründerin und Festivalleiterin von GIFT: Gateshead International Festival of Theatre, einem jährlichen, von Künstler*innen geführten Festival für zeitgenössische Performance. Kate rief GIFT im Jahr 2011 als eine Plattform für internationale, zeitgenössische und experimentelle Performancekunst im Nordosten Englands ins Leben. In Zusammenarbeit mit Battersea Arts Centre (London) und Fabric (Birmingham) verantwortet GIFT den internationalen Showcase »Here & Now: Performance Created in England« im Rahmen des Edinburgh Festival. Im Verlauf ihrer Karriere hat Kate stets akademische Arbeit mit künstlerischen Projekten verbunden. Im vergangenen Jahr veröffentlichte sie gemeinsam mit Helen Freshwater das Buch »Theatre and its Audiences: Reimagining the Relationship in Times of Crisis« (Bloomsbury, 2024). Kates Performances wurden von der Kritik gelobt, 2018/19 erhielt sie ein Theater-Stipendium im Rahmen des Clore Leadership Programms.
Dr Kate Craddock is founder and festival director of GIFT: Gateshead International Festival of Theatre, an annual artist-led festival celebrating contemporary performance. Kate established GIFT in 2011 to provide a platform for international, contemporary, and experimental performance in north east England. GIFT works in partnership with Battersea Arts Centre (London) and Fabric (Birmingham) to deliver ‘Here & Now, Performance Created in England’, an international showcase at Edinburgh’s August festivals. Throughout her career, Kate has combined working across academic roles and creative projects, and last year published a co-authored book with Helen Freshwater titled Theatre and its Audiences, reimagining the relationship in times of crisis (Bloomsbury, 2024). As a theatre maker, Kate has presented her own devised performance work to critical acclaim and in 2018/19 was awarded the Theatre Fellowship with the Clore Leadership Programme.
GIFT wurde 2011 gegründet, um eine Programmlücke im Bereich der zeitgenössischen Performance im Nordosten Englands zu schließen – einer Region, traditionell reich an partizipativer Praxis. GIFT baut auf diesem Erbe auf und möchte durch die Verankerung von Teilhabe in allen Aspekten Zugang zu experimenteller Performance schaffen.
In this session Kate will reflect on some of the key approaches used at GIFT to nurture a festival environment that is conducive to meaningful participation. Reflecting on GIFT's most recent edition in May 2025 as a starting point, the session will open into a discussion that explores how the blurring of boundaries and encouraging fluidity across roles between artists, audiences, and participants can cultivate an active, engaged festival community.
GIFT was founded in 2011 to address a gap in contemporary performance programming in the north east of England, an area of the UK with a rich history of socially engaged practice. GIFT seeks to build on this, and create accessible pathways to experimental performance by embedding participation across all aspects of activity.
Dr. Kate Craddock ist Gründerin und Festivalleiterin von GIFT: Gateshead International Festival of Theatre, einem jährlichen, von Künstler*innen geführten Festival für zeitgenössische Performance. Kate rief GIFT im Jahr 2011 als eine Plattform für internationale, zeitgenössische und experimentelle Performancekunst im Nordosten Englands ins Leben. In Zusammenarbeit mit Battersea Arts Centre (London) und Fabric (Birmingham) verantwortet GIFT den internationalen Showcase »Here & Now: Performance Created in England« im Rahmen des Edinburgh Festival. Im Verlauf ihrer Karriere hat Kate stets akademische Arbeit mit künstlerischen Projekten verbunden. Im vergangenen Jahr veröffentlichte sie gemeinsam mit Helen Freshwater das Buch »Theatre and its Audiences: Reimagining the Relationship in Times of Crisis« (Bloomsbury, 2024). Kates Performances wurden von der Kritik gelobt, 2018/19 erhielt sie ein Theater-Stipendium im Rahmen des Clore Leadership Programms.
Dr Kate Craddock is founder and festival director of GIFT: Gateshead International Festival of Theatre, an annual artist-led festival celebrating contemporary performance. Kate established GIFT in 2011 to provide a platform for international, contemporary, and experimental performance in north east England. GIFT works in partnership with Battersea Arts Centre (London) and Fabric (Birmingham) to deliver ‘Here & Now, Performance Created in England’, an international showcase at Edinburgh’s August festivals. Throughout her career, Kate has combined working across academic roles and creative projects, and last year published a co-authored book with Helen Freshwater titled Theatre and its Audiences, reimagining the relationship in times of crisis (Bloomsbury, 2024). As a theatre maker, Kate has presented her own devised performance work to critical acclaim and in 2018/19 was awarded the Theatre Fellowship with the Clore Leadership Programme.